Leerlingen aan het stuur: van begeleiden naar coachen

'Het zweet staat op de verkeerde rug.' Herken je deze uitspraak? 

Ondanks het harde werken van de docent, zijn veel leerlingen moeilijk te motiveren. Het antwoord ligt meestal niet in harder werken door de docent, maar in een andere benadering van leerlingen.

Hoe kun je leerlingen meer betrekken bij hun leerproces zodat ze hier meer eigenaar van worden? Het antwoord hierop vraagt een meer coachende houding: niet denken en doen voor de leerling, maar de leerling ondersteunen om het zelf te doen. 

 

Tijdens deze cursus onderzoeken we hoe je je leerling eigenaar kan laten zijn van zijn eigen leerproces, wat dit betekent voor jouw rol als docent en wat dit vraagt van jou als coach in de klas. Ook bieden we je de gelegenheid om je kennis en vaardigheden te vergroten rondom het didactisch coachen en coachen op zelfregulatie. Daarnaast leer je je leerling te begeleiden vanuit de stappen van formatief handelen (feed up, feedback en feed forward). 

 

Doelgroep

Docenten en mentoren die hun leerlingen meer eigenaarschap willen laten ervaren over hun eigen leerproces. 

 

Doelstelling

  • Je kunt uitleggen wat het verschil is tussen het begeleiden en coachen van je leerlingen.
  • Je kunt bewust gesprekstechnieken toepassen vanuit een coachende basishouding.
  • Je kunt leerlingen aan het denken zetten om eigen doelen te formuleren. 
  • Je kunt onderscheid maken tussen 'niet-willen' en 'niet-kunnen' en hier effectief mee omgaan.
  • Je weet hoe je je leerlingen kunt coachen op het leerproces (en niet het resultaat).
  • Je kunt feedback geven die de leerling tot actie aanzet.
  • Je kunt feed up, feedback en feed forward geven op het leerproces van je leerlingen. 
  • Je weet hoe je het motiveren van je leerling kunt coachen. 

Werkwijze

We bieden je een theoretisch kader en nodigen je uit om het experiment aan te gaan in je eigen les. We werken graag met je voorbeelden en leervragen. Naast theorie bieden we oefeningen en geven we feedback. In intervisie-achtige setting gaan we met elkaar aan de slag om te leren van en met elkaar. 

De onderwerpen doen je misschien denken dat we vooral focussen op je pedagogisch handelen. Het gaat immers over jou als coach in de klas. Deze cursus heeft ook een didactische kant. De manier waarop jij je lesstof aanbiedt en de opdrachten die je je leerlingen geeft, hebben invloed op de manier waarop je leerlingen kunt coachen op hun leerproces. 

 

Uitvoering
De uitvoering van deze cursus is in handen van Eline Henckens, adviseur bij 1801 jeugd & onderwijsadvies. 

 

Kosten

Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we een opleider, de trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering, etc. We rekenen daarom ook op je aanwezigheid bij alle bijeenkomsten. 

Bezig met laden

Opleidingen en trainingen

Programmaboek 2024-2025