Toetsconstructie: toetsen maken is een vak apart
Goede toetsen maken is een vak apart. Je moet niet alleen bepalen wat je gaat vragen, maar ook hoe je het gaat vragen. Voor de leerling moet het duidelijk zijn wat je wilt weten, zonder dat je het juiste antwoord geeft. Als je het antwoord van de leerling hebt, moet je het antwoord op een objectieve manier beoordelen.
Doelgroep
Opleiders, docenten, leden van toetscommissies en examencommissies, examinatoren, vraag- en examenconstructeurs.
Doelstelling
Tijdens deze cursus leer je de ins en outs van toetsconstructie.
Werkwijze
In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- inleiding toetskwaliteit: toetscyclus en toetsweb;
- toetsontwerp;
- formuleren van leerdoelen / toetstermen;
- indelen van leerdoelen / toetstermen op basis van een taxonomie;
- werken met een toetsmatrijs;
- ontwikkelen van gesloten en open toetsvragen en/of opdrachten;
- kiezen van een geschikte vraagsoort/toetsvorm;
- ontwikkelen van gesloten toetsvragen;
- ontwikkelen van open toetsvragen inclusief antwoordmodel en beoordelingsvoorschrift;
- ontwikkelen van opdrachten inclusief beoordelingsformulier en -voorschrift;
- bespreken van de huiswerkopdracht;
- samenstellen en afnemen van toetsen;
- beoordelen en verwerken van resultaten;
- de (on)mogelijkheden van betrouwbaar beoordelen;
- geven van feedback;
- analyseren en verbeteren van de beoordelaarsbetrouwbaarheid;
- interpreteren van een toets- en itemanalyse.
Uitvoering
De uitvoering is in handen van een van de trainers van Teelen, een onderwijskundig bureau gespecialiseerd in toetsen, examens en leren.
Certificering
Na afronding van de cursus ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat.