Scholingstraject teamleiders: hoe begeleid en ondersteun ik de vaksectie(voorzitter)?

Inleiding

Veel onderwijskundige ontwikkelvragen en schoolambities vragen om een actieve betrokkenheid en invulling vanuit de vaksectie. Juist bij de vaksectie ligt de focus op het onderwijs in de vorm van de vakinhoudelijke ontwikkeling. Ook wanneer het gaat om het verbeteren van leerresultaten ligt een van de belangrijkste succesfactoren binnen de vaksectie. Daar zit immers de expertise om de leerresultaten voor het vak te verhogen en verder te ontwikkelen. 

 

Het begeleiden en ondersteunen van de vaksectie is vaak belegd bij een of meerdere teamleiders/afdelingsleiders in de school. Dat vraagt om een aanvullende focus naast het (bege)leiden van een afdelingsteam en (bege)leiden en ondersteunen van individuele collega's. 

 

Doelgroep

Teamleiders / afdelingsleiders die vaksecties / voorzitters begeleiden, hun eigen rol en effectiviteit daarbij willen vergroten en bij willen dragen aan visieontwikkeling op 'Hoe leiden wij samen de school?' (gedeeld/gespreid leiderschap) en het concrete handelen daarbij in de praktijk. 

 

Doelstelling

Na afloop van dit scholingstraject:

  • heb je meer zicht op eigen rol en positie als teamleider/afdelingsleider ten opzichte van de vaksectie(voorzitter) en het effect daarvan;
  • heb je je vaardigheid in het schakelen met de vaksectie(voorzitter) vergroot: op inhoud-proces, op leiderschap-lidmaatschap (eigenaarschap), op ontwikkeling-opbrengst en op nabijheid-afstand;
  • heb je een eigen agenda gemaakt hoe planmatig en cyclisch te werken aan borging en verbetering van (resultaatgerichte) opbrengsten en onderwijsontwikkeling samen met de vaksectie(voorzitter);
  • heb je een visie (door)ontwikkeld op gezamenlijk met de vaksectie(voorzitter) de school leiden;
  • kun je beter omgaan met lastige situaties in de samenwerking met vaksectie(voorzitter).

 

Werkwijze

Voorafgaand aan het scholingstraject vindt er een online intakegesprek plaats (30 minuten) waarin de trainer jouw leervragen inventariseert. Op basis van de intakegesprekken wordt de precieze inhoud van de bijeenkomsten afgestemd. De leervragen en ontwikkeling in de eigen rol vormen de rode draad in het scholingstraject. Naast de drie bijeenkomsten vindt er tweemaal een reflectie plaats op de praktijkopdracht en voert iedere deelnemer één (online) coach-/leergesprek van circa 45 minuten. 

 

Tijdens de bijeenkomsten worden inzichten, oefeningen, etc. aangereikt die bijdragen aan het innemen van de eigen (leiderschaps)rol in de eigen context. We leren van elkaar door onderlinge uitwisseling en intervisie, feedback geven en vragen. De deelnemers houden een eigen logboekje bij van de bijeenkomsten en hun reflecties. Deelnemers van twee verschillende scholen vormen leermaatjes ('critical friend') om tussen de bijeenkomsten door het leren van en met elkaar te versterken. 

 

Certificering

Na afloop van deze training ontvang je een bewijs van deelname of certificaat. 

 

Uitvoering

De training wordt verzorgd door Guido van den Brink, (team)coach en trainer bij CPS. 

 

Kosten

Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou een opleider, de trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering, etc. We rekenen daarom ook op jouw aanwezigheid bij alle bijeenkomsten. 

Bezig met laden

Opleidingen en trainingen

Programmaboek 2024-2025