Hoogbegaafdheid: begeleiding van leerlingen die onderpresteren (de basis 3/3)
Module 3 van 3
Op de basisschool was leren voor veel hoogbegaafde leerlingen niet nodig om toch goede cijfers te halen. Daarom hebben deze leerlingen op de middelbare school soms een achterstand als het gaat om ‘leren leren’. Sommige leerlingen lopen daar al in de eerste klas tegen aan, anderen pas in de bovenbouw. Uit angst om fouten te maken worden opdrachten vermeden en ontstaat soms een patroon van uitstellen.Wat kun je doen om hen zodanig te begeleiden dat zij uit deze cirkel komen en verantwoordelijkheid durven pakken voor hun leergedrag? Welke executieve vaardigheden kun je bij hen versterken? Hoe kun je in gesprekken met leerlingen een vaste mindset ombuigen naar een groei-mindset? Met een goede gespreksvoering en persoonlijke begeleiding kunnen deze leerlingen weer tot succeservaringen komen en hun motivatie voor school hervinden.
Het hebben gevolgd van de introductiemodule ‘hoogbegaafdheid in de klas’ is wenselijk, maar geen voorwaarde.
Doelgroep
Mentoren, docenten en leidinggevenden met belangstelling voor hoogbegaafdheid
Doelstelling
- Meer kennis over uitstelgedrag, onderpresteren, perfectionisme en faalangst bij hoogbegaafde leerlingen.
- Het verkennen van mogelijkheden om de executieve vaardigheden te versterken.
- Meer inzicht in motiverende gespreksvoering met hoogbegaafde leerlingen.
Thema’s
- Uitstelgedrag en onderpresteren; wat zijn onderliggende patronen bij hoogbegaafde leerlingen.
- Faalangst en perfectionisme; hoe is dit gerelateerd aan hoogbegaafdheid; gezonde en ongezonde faalangst en perfectionisme.
- Een goede mindset ontwikkelen: van vast naar groei; de rol van feedback.
- Motiverende gespreksvoering: coachende gesprekken voeren met hoogbegaafde leerlingen.
- Executieve functies (EF); wat zijn EF en waarom zijn sommige EF soms zwak ontwikkeld bij hoogbegaafden; hoe kun je ze versterken.
- De begeleiding van hoogbegaafde leerlingen; samenwerken met ouders.
Werkwijze
Naast theoretische inleidingen gaan we aan de slag met werkopdrachten, en het leren van en met elkaar. We werken met eigen casuïstiek en leervragen en leggen de verbinding met de dagelijkse praktijk.
Certificering
Na afronding van de cursus ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat.
Uitvoering
Mirjam Kabki en Cécile de Bruin. Mirjam Kabki is specialist hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en playfulness. Ze is eigenaar van MK Talentbegeleiding. Zij begeleidt jongeren met kenmerken van (uitzonderlijke) begaafdheid en hoogsensitiviteit die dreigen vast te lopen of uit te vallen uit het onderwijs. Cécile de Bruin is onderwijskundige en psychologe en werkt bij Talentig, www.talentig.nl. Zij begeleidt jongeren die (tijdelijk) vastlopen op het voortgezet en hoger onderwijs vanwege kenmerken van hoogbegaafdheid.
Kosten
Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou een opleider, de trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering, etc. We rekenen daarom ook op je aanwezigheid bij alle bijeenkomsten.