Hoogbegaafdheid: van motivatiedipje naar schooluitval (de verdieping 3/3)
Veel leerlingen hebben wel eens een motivatiedipje, maar wat als je je motivatie voor school écht kwijt bent en letterlijk ziek wordt van school…In deze module ga je leren hoe deze demotivatie geleidelijk aan ontstaat, ga je de signalen van dreigend uitval ontdekken en ga je diverse praktische do’s en don’ts leren in de omgang met risicoleerlingen. Ook theoretische achtergronden van trauma en depressie bij hoogbegaafde leerlingen komen aan bod. We brainstormen over de vraag hoe erg uitval nu eigenlijk is en in hoeverre we dit moeten voorkómen. Je gaat onderzoeken wat je eigen sterke kanten zijn: de dingen die je van nature goed doet in het contact met deze leerlingen zodat jíj het verschil kunt maken in jouw lessen of begeleiding.
Tenslotte kijken we naar ontwikkelmogelijkheden in onze regio voor leerlingen die thuiszitten en (voorlopig) niet meer naar school kunnen.
Deze module biedt zowel theoretische verdieping als praktische handvatten.
Doelgroep
Mentoren, docenten en leidinggevenden met belangstelling voor hoogbegaafdheid
Doelstelling
- Je krijgt theoretische verdieping en praktische handvatten in het omgaan met schooluitval.
- Je leert achtergronden over depressie en trauma.
- Je weet welke ontwikkelmogelijkheden er in onze regio zijn voor leerlingen die thuiszitten en (voorlopig) niet meer naar school kunnen.
Thema’s
- Het ontstaan van demotivatie bij hoogbegaafden.
- Schooluitval en het voorkómen daarvan.
- Depressie en trauma.
- Praktische do’s en don’ts in de begeleiding van risicoleerlingen.
- Ontwikkelmogelijkheden voor thuiszitters.
Werkwijze
Naast theoretische inleidingen gaan we aan de slag met werkopdrachten, en het leren van en met elkaar. We werken met eigen casuïstiek en leervragen en leggen de verbinding met de dagelijkse praktijk.
Certificering
Na afronding van de cursus ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat.
Uitvoering
Mirjam Kabki en Cécile de Bruin. Mirjam Kabki is specialist hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en playfulness. Ze is eigenaar van MK Talentbegeleiding. Zij begeleidt jongeren met kenmerken van (uitzonderlijke) begaafdheid en hoogsensitiviteit die dreigen vast te lopen of uit te vallen uit het onderwijs. Cécile de Bruin is onderwijskundige en psychologe en werkt bij Talentig, www.talentig.nl. Zij begeleidt jongeren die (tijdelijk) vastlopen op het voortgezet en hoger onderwijs vanwege kenmerken van hoogbegaafdheid.
Kosten
Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou een opleider, de trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering, etc. We rekenen daarom ook op je aanwezigheid bij alle bijeenkomsten.