Cursus 'Hoogbegaafdheid'

Hoogbegaafde leerlingen zijn niet alleen op cognitief gebied anders dan een gemiddelde leerling. Zij ervaren de wereld vaak op een andere manier. Dit kan ervoor zorgen dat het wringt voor de leerling binnen het huidige onderwijsstelsel, omdat het systeem minder goed aansluit op hun behoeften. Vaak is het al helpend als de leerling zelf inzicht krijgt in wat hij nodig heeft om goed te kunnen functioneren, waar zijn kracht en zwaktes liggen en wat hij zelf kan doen om hier verbetering in aan te brengen. Een tweede verbeterfactor is acceptatie vanuit de omgeving: als ouders en school begrijpen en (h)erkennen wat hoogbegaafdheid allemaal met zich meebrengt. Daar kun je als mentor, vakdocent of leerlingbegeleider een grote rol in spelen. 

Doelgroep

Mentoren, docenten en leerlingbegeleiders die met leerlingen werken en (relatief) onbekend zijn met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen. Zij hebben interesse en behoefte om hun kennis en expertise uit te breiden.

 

Doelstelling

De focus van deze cursus ligt op het verkrijgen van inzicht en handvatten om de zelfredzaamheid en het welzijn van de hoogbegaafde leerling binnen de huidige onderwijssetting te versterken.

 

Aan het einde van de training:

  • ben je bekend met de cognitieve en de ‘zijns’- kant van hoogbegaafde pubers;
  • ken je de risicofactoren waardoor deze doelgroep in de problemen kan komen;
  • heb je meer inzicht en praktische tools tot je beschikking om (onderpresterende) hoogbegaafde leerlingen beter te kunnen begeleiden.

 

Inhoud

Centraal staat het verkennen en begrijpen van hoogbegaafdheid, zodat je je leerling kunt helpen om te functioneren in de wereld zoals die is.

 

Tijdens deze cursus komen de volgende vragen aan bod:

  • Wat is hoogbegaafdheid nog meer behalve een hoog IQ cijfer?
  • Wat kan dit voor de ontwikkeling van een kind betekenen?
  • matchen en stretchen: de kloof tussen kind en school verkleinen;
  • voorkomen en terugdringen van onderpresteren: tools en aanpak;
  • fixed en growth mindset;
  • begeleiding versterken met behulp van driehoek ouder-leerling-school.

 

Werkwijze

Tijdens deze cursus wordt niet alleen veel achtergrondkennis aangeboden, maar worden ook praktische tips en tools aangereikt waardoor je gemakkelijker in gesprek kunt gaan met de leerling, de ouders en collega’s. De eerste bijeenkomst is met name gericht op het aanscherpen van kenmerken en veelvoorkomende problematiek rondom hoogbegaafdheid. In de tweede bijeenkomst is er veel ruimte voor het bespreken van je eigen leervragen en casuïstiek en het oefenen met tools zodat we aansluiten bij de eigen beroepspraktijk.

 

Certificering

Na afronding van de cursus of training ontvang je op basis van volledige aanwezigheid een bewijs van deelname of een certificaat. 

 

Uitvoering

Regina Reijnders, trainer/adviseur bij Marant Interstudie.

Bezig met laden

Opleidingen en trainingen

Programmaboek 2024-2025