Klassenmanagement: te lief of te streng?
Inleiding
Een optimale leeromgeving vraagt om orde in de school en in de klas. Hoe zorg je als docent ervoor dat de klas luistert? Hoe krijg je je klassenmanagement op orde en komen je leerlingen aan leren toe? Soms weet je zelf prima waar het aan ligt en soms ligt de oorzaak binnen onze blinde vlek.
Om goed te kunnen lesgeven, beschik je over tenminste drie vaardigheden: leidinggeven aan leerlingen, een band opbouwen met leerlingen en het boeien van leerlingen. Deze vaardigheden zijn van buitenaf te herkennen aan wat je laat zien en horen en hoe je dat doet. Het is minstens zo interessant om te ontdekken wat en hoe je dat van binnen doet. Welke onbewuste sociale denkpatronen sturen deze belangrijke vaardigheden aan? Hoe kun je daar je voordeel mee doen?
Doelgroep
Ervaren docenten met hun lessen op orde die zich realiseren dat de samenleving, het onderwijs en de leerlingen veranderen en daarop willen inspelen vanuit wie zij zijn en waar zij voor staan. Ook docenten die merken dat ze af en toe tegen (steeds dezelfde) dingen aanlopen en op zoek zijn naar concrete oplossingen.
Doelstelling
Na afloop van de cursus weet je wat onbewuste sociale denkpatronen zijn en heb je kennisgemaakt met de theorie van het Sociaal Panorama. Het Sociaal Panorama model is ontwikkeld door Lucas Derks. Je kunt je Sociaal Panorama in kaart brengen en aanpassen om eenzijdig een relatie te verbeteren en/of een behulpzaam zelfbeeld in te zetten. Verder heb je kennis gemaakt met de theorie van de mentale ruimte en heb je ervaren hoe je hiermee problemen kunt oplossen, ideeën kunt opdoen en creativiteit kunt aanboren om leerlingen te blijven boeien.
Werkwijze
De bijeenkomsten bestaan uit theorie en oefeningen waarin je de theorie direct leert toepassen. Je gebruikt hiervoor voorbeelden uit je eigen lespraktijk en we bespreken de mogelijkheden die dit biedt. Ook werk je een persoonlijke casus uit om te ontdekken hoe je de nieuwe kennis en kunde snel en efficiënt kunt integreren in jouw dagelijkse praktijk. Het gaat erom dat je ontdekt hoe je klassenmanagement kunt verbinden met wie jij bent, waar je voor staat en de schat aan kennis en ervaring die jij al in huis hebt.
Uitvoering
De cursus wordt verzorgd door Maike van der Mooren. Maike heeft 15 jaar gewerkt als eerstegraads docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs en werkt nu als zelfstandig coach en trainer in het onderwijs. Maike is gecertificeerd NLP Coach en Sociaal Panorama Consulent.
Certificering
Na afloop van deze cursus ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat.