Werken vanuit systemische onderWIJSHEID: contact vanuit je intuïtie en kennis (de basis)
Inleiding
Ervaar jij ook wel eens onderbuikgevoelens in je dagelijkse professionele handelen? Ben je toe aan een verbinding met je klas/leerlingen die klopt boven én onder 'de waterlinie'? Zoek je de tools om in je dagelijkse klassenpraktijk te leren handelen vanuit je eigen intuïtie en authenciteit? Ben je toe aan een training die praktisch, waardevol, toepasbaar, diepgaand en innoverend is?
Doelgroep
Docenten en andere professionals die met leerlingen werken.
Doelstelling
In ieder contact tussen mensen werken zichtbare en onzichtbare elementen mee. Elementen als expressie, houding en woordelijke communicatie nemen we vaak als vanzelf waar. 'Onzichtbare' elementen die in de onderstroom het contact beïnvloeden, vragen om een andere soort waarneming. In deze cursus leer je de elementen uit deze onderstroom waar te nemen. Je leert hierdoor je leerlingen op een andere manier effectiever te begeleiden vanuit je eigen authenticiteit, intuïtie en wijsheid. Je pedagogische tact wordt versterkt waardoor je sneller en doeltreffender leert te handelen 'in het moment'. Je leert het pedagogisch klimaat in je klassen en in je contacten te versterken door oog te hebben voor zaken die spelen boven én onder 'de waterlinie'.
De cursus kent drie doelen: persoonlijke ontwikkeling, het vergroten van je kennis over sociale systemen en de versterking en integratie van je intuïtie in je dagelijkse handelen als docent.
Werkwijze
- in deze cursus maak je kennis met systeem oefeningen, visualisaties, korte meditaties, opstellingen (familie- en organisatieopstellingen, B. Hellinger) en coaching oefeningen;
- je werkt met lichaamsgerichte, praktische ervaringsoefeningen;
- je onderzoekt middels oefeningen 'onder de waterlinie' waar jouw (on)bewuste oordelen en patronen zitten en hoe je deze kunt ombuigen;
- je werkt in verschillende oefeningen samen met andere deelnemers en leert een begeleidende rol hierin te nemen;
- je verwerft kennis over het functioneren van sociale systemen (B. Hellinger);
- je onderzoekt en werkt met je eigen casuïstiek uit de dagelijkse praktijk;
Certificering
Na afronding van de cursus ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat.
Uitvoering
De cursus wordt verzorgd door Renske van Wezel (trainer bij Eduïtie, verliesbegeleider) en Gerbert Sipman (trainer, pedagoog en onderzoeker aan de HAN).
" Zowel de inhoud van de cursus als de opbrengst zijn zeer zinvol, leerzaam en dragen echt bij aan persoonlijke ontwikkeling en groei. "
" Ik heb meer vertrouwen gekregen in mijn eigen intuïtie en om te handelen vanuit mijn intuïtie. "
" Veel persoonlijke aandacht en een goede weg naar groei en concentratie. "